חשיפה למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב

המוזיאון נפתח בתחילת יולי

במוזיאון הטבע החדש שהוקם בהשקעה של 140 מיליון ₪, מוצגים אלפי פריטים המספרים את סיפורו של המגוון הביולוגי בישראל ובמזרח התיכון, ביניהם: הדוב האחרון מ-1916, ברדלס אסיאתי מ-1911 והתנין האחרון מנחל תנינים

 

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, השוכן במבנה ייחודי המדמה תיבת אוצרות, פתח את שעריו לתקופת הרצה לקהל הרחב. אוספי המוזיאון כוללים את אוצרות הטבע הלאומיים של ישראל, בהם למעלה מחמישה וחצי מיליון פריטים של בעלי חיים וצמחים, המספרים את סיפורו של המגוון הביולוגי בישראל ובמזרח התיכון במאות השנים האחרונות.

 

הבניין בן חמש הקומות, משתרע על פני 9,620 מ"ר. חללי התצוגה מתפרשים על פני כ-1,700 מ"ר, ומוצגים בהם לקהל הרחב אלפי פריטים מאוספי הטבע הלאומיים בתערוכות נושא, בתצוגות קבע ובתערוכה מתחלפת. כמו כן, חניון ובו 620 מקומות חניה נבנה מתחת לבניין החדש.

 

בין הפריטים גם מינים שנכחדו מאזורנו כמו, הדב האחרון משנת 1916, ברדלס אסיאתי מ-1911, התנין האחרון מנחל תנינים, השייכים לאוסף שמיץ, עופות טרף ומיני בעלי כנף מיוחדים, כולל האלבטרוס היחיד שנצפה בשמי ישראל.

המוזיאון מציע למבקרים חוויה לכל המשפחה, באמצעות אמצעי מולטימדיה מגוונים, מסכי מגע ושולחן מגע, אנימציה דיגיטלית ואינטראקטיבית, מודלים הניתנים למישוש וסרטים בנושאי טבע וחייו של האדם בסביבתו.

 

עם פתיחתו יציג המוזיאון שמונה תערוכות קבע, הכוללות אלפי פריטים מאוספי הטבע הלאומיים שנצברו באוניברסיטת תל אביב לאורך עשרות שנים, חלקם נדירים וכן ותערוכה מתחלפת. המבקרים בתערוכות יוצאים למסע התקרבות אל הטבע, שבו תציע להם כל תערוכה התבוננות וחוויה יוצאות דופן על החיים והטבע סביבנו.

 

בכניסה למוזיאון מקבלים את פני המבקרים העופות החולפים מעל ישראל בנדידתם בין אפריקה לאסיה ולאירופה, בתצוגה "מסע בין יבשות". התערוכה "חרקים וקרובים" הכוללת גם חרקים חיים מעניקה מבט מקרוב לעולמם העשיר של פרוקי הרגליים, השייכים למערכה הגדולה והמגוונת ביותר בטבע, ובהמשכה, סביבת "חיים בחושך" מספקת הצצה לבעלי חיים מהארץ ומהעולם החיים ללא אור יום.

 

תערוכת "ארץ, חי, צומח" סוקרת את המגוון המרשים של בתי הגידול בישראל, מהמדבר ועד החרמון ואת בעלי החיים האופייניים להם ותצוגת "טבע עירוני" מגלה למבקרים את חיי העיר של חיות הבר.

תערוכת "צורה, מבנה, תפקוד" מציגה מגוון רחב של בעלי חיים מישראל ומהעולם ומציגה כיצד מבנה גופם ויכולותיהם מותאמים לסביבתם ולתנאי המחיה שלהם.

תערוכת "מגע יד אדם" מציגה את השפעת האדם על הטבע ואת השינויים הרבים שחלו בטבע בעשורים האחרונים, כולל בעלי החיים שנכחדו מישראל. 

תערוכת "מארג החיים" משרטטת באמצעות עץ השיטה את מגוון החיים העצום התלוי בו.

תערוכת "אוצר האוספים" הממוקמת בתוך "תיבת האוצרות" האדריכלית, מזמינה לשיטוט בין אוספי הטבע העשירים והמגוונים של המוזיאון ולהיכרות עם סיפורי מחקר מרתקים.

תערוכת "מהו אדם?" סוקרת את התפתחות המין האנושי בהיבטים תרבותיים וביולוגיים.

התערוכה המתחלפת שתוצג עם פתיחת המוזיאון היא Life Object – שייצגה את ישראל בבינאלה לאדריכלות ב2016 ועוסקת בהשראה של הטבע על אדריכלות.

 

לדברי פרופ' יוסף קלפטר, נשיא אוניברסיטת תל אביב: "אני שמח על פתיחתו של מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, תשתית מחקר לאומית המתעדת באופן ייחודי ויוצא דופן את הטבע באזורנו ובעולם. בהיותו חלק מאוניברסיטת תל אביב, המוזיאון מנגיש לציבור הרחב את הידע והמחקר הרב-תחומי שנצברו בו משך שנים רבות, ואני מקווה שהוא יהווה מוקד משיכה לכל הגילאים דרך חשיפתו לתערוכות מרתקות, המייצרות חוויה יוצאת דופן של בילוי והנאה."

 

פרופ' תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהדרט אמרה כי: "פתיחת המוזיאון לציבור הרחב מהווה שיא של עשייה בת עשרות שנים, בעלת ערך לאומי ומדעי עצום. אוספי הטבע הלאומיים שהיו פזורים במחסנים ברחבי אוניברסיטת תל אביב, הועברו למשכן קבע ונחשפים היום, לראשונה, להנאתו של הציבור הרחב. המחויבות והשותפות של ממשלת ישראל והתורמים למוזיאון, ובראשם מייקל שטיינהרדט, הובילו להתהוותו של מוזיאון ייחודי וראשון מסוגו, שיהפוך למוקד משיכה תרבותי לאלפי משפחות, תלמידי בתי ספר, חובבי טבע, תיירים ומדענים מכל העולם. לחוקרים ומדענים – ימשיך המוזיאון להיות בית של ידע וגילוי מתמשך של החיים סביבנו בהווה ובעבר."

 

לדברי אלון ספן, מנהל מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט: "המוזיאון הוא המוקד הגדול והפעיל ביותר של תיעוד ומדע בתחום זה בישראל, ולכן זוהי הזדמנות נהדרת להציע לקהל המבקרים חוויה של התבוננות קרובה ואינטימית במגוון הביולוגי של אזורנו, במגוון עשיר וייחודי שנאסף במוזיאון עשרות שנים. תערוכות המוזיאון הן תוצאה של יצירה משותפת של מדעני המוזיאון, האוצרים המדעיים, אוצרת החוויה ומעצבי תערוכות מובילים – ולכן התוצאה היא חוויה רב חושית למבקר ויצירת קרבה בלתי אמצעית, ככל שיכולנו, בינו לבין הטבע - כפי שלא ניתן לחוות בשום מקום אחר."

 

כאוצר לאומי ייחודי וראשון מסוגו בארץ ובמזרח התיכון, המוזיאון צפוי לארח כ-150,000 מבקרים בשנה ולהפוך למוקד משיכה חינוכי ותרבותי לעשרות אלפי משפחות, תלמידי בית ספר, חובבי טבע, מדענים ותיירים מהארץ ומהעולם. אל בניין המוזיאון יעברו גם 12 מעבדות המחקר הפועלות במוזיאון, בפקולטות שונות באוניברסיטת תל אביב, המשמשות 250 חברי סגל וסטודנטים ומאות מדענים וחוקרים מהארץ ומהעולם.

 

הקמת מוזיאון הטבע על שם שטיינהרדט, בעלות כוללת של 140 מיליון שקלים, התאפשרה הודות לחזון ולתרומה הנדיבה של מייקל וג'ודי שטיינהרדט, אליהם הצטרפו קרן יד הנדיב, קרן דן דוד, קרן תד אריסון ותורמים נוספים. להקמת המוזיאון נרתמה גם ממשלת ישראל באמצעות הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד התיירות, משרד המדע והטכנולוגיה, המשרד למורשת וירושלים, קק"ל ורשות הטבע והגנים - שותפים פעילים שתומכים במוזיאון הן כספית והן מקצועית.

 

בתקופה הקרובה יפתח המוזיאון את שעריו להרצה, ובשעות פעילות מצומצמות.

הביקור יתאפשר ברכישת כרטיסים מראש בלבד באתר המוזיאון smnh.tau.ac.il

 

שעות הפתיחה בתקופת ההרצה:

בימים שני עד שבת בשעות 10 – 14

מחיר כרטיס בתקופת ההרצה בהנחה מיוחדת: 35 ₪ במקום 50 ₪

כרטיסים בהזמנה מראש בלבד באתר המוזיאון smnh.tau.ac.il

 

אתר מוזיאון הטבע

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>