פרופ' יוסי יובל מבית הספר לזואלוגיה נבחר לאקדמיה הצעירה הישראלית למדעים

פרופ' יובל נמנה על שמונה חברים וחברות חדשים שנבחרו לאקדמיה הצעירה הישראלית למדעים, ושהוכיחו הצטיינות במחקר, חשיבה מקורית ותרומה לחברה בתחום ציבורי.

26 מאי 2019
מושבת העטלפים בגן הזואולוגי (באדיבות בית הספר לזואלוגיה)

פרופ' יוסי יובל מבית הספר לזואולוגיה נמנה על שמונת החברים והחברות החדשים שנבחרו לאקדמיה הצעירה הישראלית למדעים בחודש מאי 2019. השמונה שנבחרו הם אנשי מדע מצטיינים ובולטים בתחומם, חוקרים שהוכיחו הצטיינות במחקר וחשיבה מקורית וכן יזמה ותרומה לחברה בתחום הציבורי.

 

האקדמיה הצעירה הישראלית הוקמה בשנת 2012 במטרה לשמש חממה לרעיונות ויוזמות שימנפו את יכולות האקדמיה בישראל. מטרות האקדמיה הן לחזק את הקשר בין המערכת האקדמית הישראלית לבין קובעי המדיניות ובין המערכת האקדמית לבין החברה, לפתח את יכולות המדענים הצעירים בישראל, לקדם את המחקר והיכולות המדעיות ולסייע להתמודד עם בעיות בעלות חשיבות לאומית ובין-לאומית. חברי האקדמיה הם חוקרים צעירים (עד גיל 45 בעת בחירתם) מהשורה הראשונה בעולם ,בעלי מחויבות לחיזוק המדע בישראל, ובעלי ידע אקדמי רב-תחומי המשולב ברצון לעשייה.

 

פרופ' יובל חוקר התנהגות בעלי חיים ומתמקד בחקר עטלפים. הוא שואף לפענח התנהגות: מדוע בני אדם מתנהגים שונה זה מזה, איך התפישה החושית מעצבת את ההתנהגות ואיך היא מקודדת במוח שלנו. בכדי לעשות זאת הוא משתמש בחיית מודל, העטלף, שההתנהגות שלה דומה באופנים רבים לזו של האדם, אבל פשוטה יותר להבנה. מושבת העטלפים בגן הזואולוגי היא חברה של אלפי פרטים שיוצרים קבוצות קטנות ללא היררכיה ברורה. פרופ' יובל מאמין שמחקר של יונקים עם התנהגות פשוטה ילמד אותנו הרבה על עצמנו.

 

מחקר חדש של פרופ' יובל, בשיתוף עם תלמיד המחקר לי הרתאן וד"ר יוסף פרת מבית הספר לזואולוגיה, מגלה קשר בין מזון להזדווגות: נקבות עטלף הפירות נוהגות להזדווג יותר עם זכרים שחולקים עימן את מזונם. במחקר שהתפרסם בכתב העת Current Biology נמצא קשר ישיר בין מזון להזדווגות אצל עטלף הפירות המצוי: הזכרים מספקים מזון לנקבות, ובתמורה מזדווגים איתן מאוחר יותר.

 

בשנים האחרונות ערכו פרופ' יובל ועמיתיו תצפיות במושבת העטלפים במין עטלף הפירות בגן הזואולוגי. במחקר קודם הם גילו שהעטלפים משיגים את מזונם בשתי דרכים: באופן עצמאי או על ידי הוצאת מזון מהפה של חברים אחרים. במחקר האחרון הם מצאו שישנם עטלפים שלוקחים מזון מעטלפים מסוימים באופן עקבי ועל פני חודשים רבים ועל כן שאלו את עצמם מדוע עטלפים מסוימים מאפשרים לעטלפים אחרים לקחת מהם מזון. עתה הם מצאו תשובה לשאלתם.

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>